Wykorzystać potencjał innowacyjny Małopolski

|

zdjęcie z konferencji

To był zimny pierwszy dzień lata, ale z pewnością gorący od innowacyjnych wrażeń. Konferencja główna Małopolskiego Festiwalu Innowacji „Innowacyjna Małopolska. Myślimy horyzontalnie” już za nami. Wydarzenie online, emitowane ze studia w krakowskim Muzeum Armii Krajowej, skupiło ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być pomocne wielu małopolskim przedsiębiorcom.

W otwarciu konferencji wziął udział Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Józef Gawron. Witając uczestników konferencji wicemarszałek podkreślił, że Małopolski Festiwal Innowacji to wielka szansa na wykorzystanie ogromnego potencjału małopolskiego środowiska akademickiego i naukowego, a także płaszczyzna dialogu między światem nauki i biznesu.

To już dwunasta edycja Małopolskiego Festiwalu Innowacji. To pokazuje, jak Województwo Małopolskie wspiera innowacyjną gospodarkę, jak bardzo zależy nam, żeby Małopolska była tym miejscem, gdzie kreatywność, gospodarka oparta na nowych technologiach i nowych rozwiązaniach była tym, co stwarza przesłanki do rozwoju Małopolski. Festiwal to szansa, by wykorzystać niesłychany potencjał, jaki tkwi w Małopolsce, w Krakowie, jeśli chodzi o nasze środowisko akademickie, naukowe. Wszyscy wiemy, ile jest tutaj uczelni, ile instytutów badawczych, ile różnych zakładów naukowych, które decydują o rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. To wydarzenie tworzy doskonałe warunki dla porozumiewania się pomiędzy środowiskiem akademickim, przedsiębiorcami, także i studentami, którzy z reguły mają bardzo dużo nowych pomysłów i odmienne spojrzenie na różne rzeczy – a przez to sprzyja i wspiera rozwój tej właśnie kompetentnej gospodarki, opartej na wiedzy. To jest cel, który przyświeca nam już od dwunastu lat

– podkreślił wicemarszałek Józef Gawron.

Konferencja składała się z trzech części. Pierwszy panel „Innowacyjność i kreatywność – małopolskie doświadczenia, światowe osiągnięcia. Technologie, pomysły, rozwiązania jako regionalna przewaga konkurencyjna” poświęcony był tematom związanym z innowacjami, kreatywnością, technologią, finansowaniem prac badawczych i rozwojowych oraz roli miejsca, w którym prowadzony jest biznes. W tym przypadku, rzecz jasna, chodziło o Małopolskę, która jako miejsce może być trampoliną do międzynarodowych sukcesów.

W dyskusji wzięli udział szefowie firm, które są dzisiaj synonimem polskich innowacji – a niektóre z nich są czołowymi w świecie firmami w swojej branży. Biotechnologiczną firmę Ryvu Therapeutics (do 2019 roku działała jako Selvita S.A.), której misją jest odkrywanie i rozwój nowych terapii z obszaru onkologii, reprezentował jej współzałożyciel i prezes Paweł Przewięźlikowski. Firma obecnie zatrudnia ponad 170 naukowców, z których 80 posiada stopień doktora, a badania i rozwój to podstawa jej działalności. Branżę lifescience reprezentował również Krzysztof Mędrala – Prezes Zarządu MedApp. To niezwykle dynamicznie rozwijająca się spółka technologiczna działająca w obszarze medycyny. Jej rozwiązania rewolucjonizują sposób, w jaki można leczyć i ratować ludzkie życie. Ze strony ASTOR udział w konferencji wziął Stefan Życzkowski – jej założyciel i wieloletni prezes. Firma ASTOR to czołowy dostawca najnowszych technologii z zakresu automatyzacji produkcji, robotyzacji procesów oraz systemów IT do zarządzania i nadzoru produkcji. Skład pierwszego panelu uzupełnił Tomasz Filipów – Prezes Zarządu DISKUS Polska. Kierowana przez niego firma to polski lider w obszarze profesjonalnych, certyfikowanych usług usuwania danych oraz fizycznego niszczenia nośników pamięci oraz największy w Europie Wschodniej dostawca magnetycznych nośników danych.

Drugi panel dotyczył cyberbezpieczeństwa. W dyskusji o tym jakie szanse i jakie zagrożenia niesie za sobą cyfryzacja, z jakimi wiąże się wyzwaniami i jak w tym wszystkim dbać o swoje cyberbezpieczeństwo na miejscu w studiu udział wzięli: Piotr Mieczkowski – Dyrektor zarządzający z Fundacji Digital Poland oraz Michał Leski – Detektyw sekcji Dochodzeniowo-Śledczej Wydziału d/w z Cyberprzestępczością Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Z rozmówcami w studio zdalnie połączyła się Magdalena Chelly. To wielokrotnie nagradzana światowa liderka cyberbezpieczeństwa. Została uznana przez ISFEC Global za jedną z 20 najbardziej wpływowych osobowości w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w 2017 i 2021 roku.

Połączenie praktycznej wiedzy, doświadczenia i różne perspektywy spojrzenia świadczyły o sile panelu pod nazwą „Cyfrowa transformacja – czy biznes, administracja i my sami gotowi jesteśmy na rewolucyjne zmiany? Siła technologicznych liderów”. Kontekst dyskusji nadały dynamiczne zmiany ostatnich dwóch lat, które znaczną część naszego codziennego życia przeniosły do sieci. Eksperci byli zgodni, ze cyfryzacja otworzyła drzwi do rozwoju, stworzyła niesłychane i niemal nieograniczone możliwości, ale równocześnie naraziła nas na niebezpieczeństwa, na które wielu nie było i nadal nie jest przygotowanych. Wskazali też słuchaczom, jakie działania podejmować, a jakich unikać, by nie stać się ofiarą cyberprzestępców.

Trzecią część konferencji stanowiła prezentacja Janiny Bąk. Autorka blogu JaninaDaily.com i kanału „Statystycznie rzecz biorąc” na YouTube przybliżyła nam temat fake newsów i dezinformacji. W swoim wystąpieniu opowiedziała o etapach, przez które powinniśmy przejść, żeby móc ocenić, czy możemy zaufać danej informacji. Przedstawiła narzędzia, które mogą pomóc nam weryfikować doniesienia w mediach i social mediach oraz sposoby na to jak reagować, gdy natrafimy na fałszywe i szkodliwe wiadomości. Po tym wystąpieniu z pewnością czujemy się bezpieczniejsi i wiemy jak postępować korzystając z nieorganicznych możliwości Internetu.

Cykl wtorkowych spotkań z innowacjami zakończyliśmy panelem „Przy kawie o innowacjach”. W mocnym kobiecym składzie: Magdalena Czajkowska (Doliny Czeremchy), Agata Frankiewicz (DEKO EKO BV) oraz Joanna Kądziołka (Polskie Stowarzyszenia Zero Waste) wspieranym zdalnie przez Adriana Golonkę (Take!Cup) dyskutowaliśmy o tym, czym jest zero waste. Poznaliśmy temat zarówno od strony, na którą wpływ ma każdy z nas – dowiedzieliśmy się m.in. jak możemy spożytkować rzeczy zużyte, aby jako odpady nie zaśmiecały środowiska – jak i z perspektywy bliższej przedsiębiorcy. Potwierdzone, na konkretnych przykładach, zostało to, co wielu z nas intuicyjnie czuje – działania proekologiczne mogą wpływać na zmniejszenie kosztów działalności firmy, zwiększając jednocześnie jej konkurencyjność. Mogliśmy dowiedzieć się, jak rozpocząć wprowadzanie ekologicznych rozwiązań, a także w jaki sposób zbudować strategię na zasadach zero waste.

Panel „Zero waste thinking – ekologia, inwestycja, która przynosi zysk” odbył się pół godziny po zakończeniu konferencji. Konferencja została zarejestrowana, a zapis jej przebiegu będzie dostępny online.

fot. Jacek Młynarz (UMWM)