Konferencja 2020
Mnożenie przez współdzielenie – sharing economy, dlaczego warto!?
Konferencja inaugurująca 10. Małopolski Festiwal Innowacji
Data: 19 października 2020 r.
Godzina: 13:00-15:00
Miejsce: konferencja online – streaming ze studia w Krakowie
Moderowanie konferencji: Magdalena Petryniak – Story Seekers Polska
Konferencja prowadzona będzie na żywo w języku polskim.
Idea dzielenia się jest nam znana już od dawna jednak to dziś nasze podejście do własności ulega gwałtownej zmianie. Dzisiaj nie musimy kupować samochodu czy roweru, aby poruszać się po mieście, nie musimy zaopatrywać się w drogie narzędzia i maszyny by wykonać remont czy uszyć firankę. Dzisiaj możemy dzielić się niemal wszystkim – zasobami, umiejętnościami, usługami, przestrzenią. Ograniczeniem dla tej idei jesteśmy tylko my i nasze przyzwyczajenia.
Sukces sharing economy nie byłby możliwy bez dynamicznie rozwijającej się digitalizacji. Ona daje nam odpowiednie narzędzia i pozwala na obniżenie kosztów transakcyjnych sprawiając ze dzielenie staje się szybsze, prostsze oraz dostępne w dużo większej skali.
Gospodarka współdzielenia przenika wszystkie sektory gospodarki. Z przeprowadzonych badań PwC wynika, że ok 40% dorosłych Polaków słyszało o serwisach, dzięki którym osoby prywatne odpłatnie świadczą usługi, np. BlaBlaCar, Airbnb, Uber, JadeZabiore, Polak Potrafi, itp., z czego 26% aktywnie z nich korzysta.
Fundamentem sharing economy jest niewątpliwe zaufanie. Mimo, że zaufanie nie jest mocną stroną Polaków to, idea współdzielenia rośnie w siłę oraz staje się coraz bardzie popularna. Idea ta budzi naszą kreatywność i zaangażowanie. Wiele platform sharingowych powstaje właśnie w Polsce i odnosi międzynarodowe sukcesy.
Studio live
MODEROWANIE KONFERENCJI:
Magdalena Petryniak – Story Seekers Polska
13.00 – 13.15
Wystąpienie otwierające: Tomasz Urynowicz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
13.15 – 13.55
Moje, Twoje, Współdzielone – własność, status i zaufanie w perspektywie socjologicznej
Joanna Heidtman – psycholog i socjolog, trener biznesu, coach
13.55 – 14.40
Sharing economy – ukryty potencjał i możliwości – sesja panelowa
Moderator: Magdalena Petryniak – Story Seekers Polska
Uczestnicy:
- Irena Łobocka – Prezes Zarządu Dom Plus
- Piotr Nizio – współzałożyciel startupu ParkCash
- Carolina Pietyra – Digital Strategist w Opus B i konsultant Service Design
- Marek Tatała – ekonomista, wiceprezes zarządu Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR)
14.40 – 14.45
Wystąpienie podsumowujące: Magdalena Petryniak
14.45 – 15.00
Q&A – sesja pytań i odpowiedzi
15.00
Zakończenie konferencji
Prelegenci
Tomasz Urynowicz
Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. Od 20 lat związany z samorządem, gdzie zdobywał doświadczenie jako radny i przewodniczący Rady Dzielnicy Nowa Huta, a także jako radny miasta Krakowa. Przez wiele lat był również wicedyrektorem i dyrektorem Departamentu Turystyki i Sportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, gdzie inicjował wiele projektów samorządu województwa.
Absolwent politologii na Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył również Krakowskie Studium Ratownictwa Medycznego.
Joanna Heidtman
Psycholog i socjolog, trener biznesu, doradca, coach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz na studiach MBA Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Autorka książki „W zgodzie z sobą , w zgodzie z innymi” oraz „Sensotwórczość – 7 sposobów tworzenia wartości w zespole i organizacji” (wyd. MT Biznes).
Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. na University of South Carolina i Cornell University w USA. W Pracowni Procesów Grupowych w IS Uniwersytetu Jagiellońskiego prowadziła przez 10 lat badania dotyczące konfliktów i dynamiki grupowej. Obecnie współzarządzająca firmy doradczej Heidtman&Piasecki. Współzałożycielka Fundacji na rzecz Kapitału Intelektualnego. Współpracuje z Fundacją Marka Kamińskiego oraz Akademią Psychologii Przywództwa Jacka Santorskiego.
Współpracuje jako ekspert z magazynami branżowymi, stacjami radiowymi i telewizyjnymi. Jej publikacje pojawiły się w pismach naukowych: Sociological Focus, Advances in Group Processes oraz popularnych: Harvard Business Review, Coaching, Charaktery, ThinkTank, Newsweek, Psychologia, Sens.
Marek Tatała
Ekonomista, wiceprezes zarządu Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR). Studiował ekonomię i ekonomiczną analizę prawa w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz ekonomię i nauki polityczne na University of Bristolu w Wielkiej Brytanii. Ukończył CPPR-ACE Winter School in Public Policy Research Methods w Kochi, w Indiach. Absolwent programów “Atlas Leadership Academy” i “Think Tank MBA” organizowanych przez amerykańską Atlas Network oraz programu “Advancing Democracy” organizowanego przez Friedrich Naumann Foundation i American Jewish Committee. Twórca inicjatywy „Legalnie nad Wisłą”. Komentator wydarzeń polityczno-gospodarczych w mediach tradycyjnych i społecznościowych.
Irena Łobocka
Prezes Zarządu Dom Plus, koordynator Klastra Zrównoważona Infrastruktura. Absolwentka wyższych studiów magisterskich na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, na kierunku filologia angielska oraz równolegle Studium Zarządzania i Biznesu przy Zakładzie Ekonomii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Międzywydziałowego Zakładu Studiów Amerykańskich UJ.
Od kilku lat zajmuje się głównie zarządzaniem i realizacją projektów szkoleniowych i inwestycyjnych dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej na terenie całej Polski, odpowiada za wdrożenie i logistykę realizacji projektów, głównie z zakresu efektywności energetycznej i budownictwa energooszczędnego. Od stycznia 2013 związana z Klastrem Zrównoważona Infrastruktura w charakterze Koordynatora Projektu (kluczowego projektu inwestycyjnego klastra). Zajmuje się m.in. budowaniem międzynarodowych sieci współpracy, kreowaniem wspólnych projektów klastra, w tym międzynarodowych, odpowiada za skuteczną realizację strategii rozwoju Klastra, co zaowocowało uzyskaniem przez KZI statusu Krajowego Klastra Kluczowego w 2016 oraz 2019 roku. Współorganizuje cykliczne wydarzenia międzynarodowe Klastra pod nazwą Forum Klastrów Technologii Energooszczędnych, jak również aktywnie współuczestniczy w pracach inicjatywy Forum Klastrów Małopolski. Od 2017 roku jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Zaawansowanych Technologii Wytwarzania w Krakowie oraz Prezesem Zarządu Spółki Dom Plus wdrażającej jednorodzinne budownictwo pasywne.
Piotr Nizio
Społecznik i przedsiębiorca. Pasjonuje się nowymi technologiami, które poprawiają jakość życia w wielkim mieście. Współzałożyciel startupu ParkCash, w którym za cel postawił budowę kultury współdzielenia miejsc parkingowych w biurowcach i na osiedlach. Zawodowo specjalizuje się w sprzedaży i marketingu oraz budowaniu kanałów sprzedaży. Społecznie angażował się w projekty skupione wokół Stowarzyszenia WIOSNA (Szlachetna Paczka, Akademia Przyszłości) oraz w projekty religijne (Ekstremalna Droga Krzyżowa, Męska Strona Rzeczywistości). Pasjonat zmiany, budowania zespołów i wspierania ludzi w rozwoju. Absolwent UEK Kraków, Chartered Institute of Marketing oraz Studium Teologii Rodziny. Szczęśliwy mąż i ojciec trójki dzieci. Uwielbia siatkówkę, góry i rower. Największe wyzwania sportowe: zdobycie Grossglocknera i przejście pieszo z Krakowa do Zakopanego w 48h.
Carolina Pietyra
Digital Strategist w Opus B i konsultant Service Design. Od ponad 10 rozwija się w dziedzinach projektowania zorientowanego na ludzi oraz w komunikacji marketingowej. Do 2012 roku Carolina budowała dział digitalowy w agencji reklamowej Opus B, następnie rozwijała polski oddział francuskiej firmy Aktan wyspecjalizowanej w projektowaniu innowacji w metodologii Service Design oraz w procesach transformacyjnych dla dużych organizacji. Od tego roku, Carolina Pietyra wraca do Opus B po to, aby rozwijać nowy produkt z obszarów digital transformation i digital adoption.
Specjalizacja Caroliny to: Service Design, UX Design, Design Strategy i Product Management. Jako inicjatorka projektu na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie „Digital Design”, Carolina wspiera od kilku lat studentów Akademii w rozwijaniu ich kompetencji w projektowaniu w sposób zorientowany na człowieka.
Magdalena Petryniak
Prezes Story Seekers Polska, Przedstawiciel Mike Bosworth Leadership™ na CEE, przedsiębiorca, trenerka, aktywistka. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Leadership Program w Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health w USA oraz Akademii Innowacji ICAN Institute. Aktywnie zaangażowana w działalność społeczną.
Od 15 lat zajmuje się komunikacją, która pozwala budować wpływ i wywierać zmiany w otoczeniu, organizacji i w sobie. Zmiana jest wpisana nie tylko w filozofię ale i model działania jej działania. Firmę którą prowadzi od 2007 roku kilkukrotnie się transformowała, a ona razem z nią. Realizowała projekty w wielu krajach i kulturach (USA, UK, Dubaj, Singapur, Niemcy, Czechy, Armenia), rozwijając zespoły w docieraniu do nowych klientów i budowaniu pozycji zaufanych współpracowników lub doradców. Z globalnym zespołem Mike’a Boswortha (twórca współczesnej sprzedaży doradczej) od pięciu lat wdraża podejście Customer Hero Selling® w organizacjach, które przechodzą transformację. Ogromną satysfakcję sprawia jej pomaganie liderom w komunikowaniu z poziomu „Why” (misji, wartości, celu) oraz w przeprowadzaniu organizacji przez zmiany. Z menedżerami z całego świata pracowała będąc szefową konferencji i programów specjalnych w Harvard Business Review Polska, w programie Game-Changers Academy i na studiach MBA. Jest zafascynowana historiami ludzi, ich sylwetki przedstawia w autorskim cyklu wywiadów #HeroStories na https://storyseekers.pl/blog/wywiady/.